Nye indlæg

Her kan du læse om mine udstillinger og andre ting der berører mit liv som billedkunstner

* Soloudstilling på Odder Museum den 15. november kl 16:00

26-10-2013
"Det usynlige slør"
Odder museum
Fredag den 15. november 2013 - Søndag den 23. februar 2014

Læs om udstillingen længere nede på denne side.

I anledningen af udstillingen er der udgivet en bog om mig og mine værker. Bogen kan købes ved udstillingstedet, samt hos de forskellige boghandlere;
ISBN 978–87–993791–4–9
Læs mere om bogen HER
Se fotos af udstillingen HER

Kunstanmelderen og kuratoren Trine Rytter Andersen, der har skrevet teksten i bogen holdt desuden åbningstalen. Hører hendes tale HER
 
 
Det usynlige slør
Faranak Sohi

I 1984, 21 år gammel, kom Faranak Sohi til Danmark som flygtning fra Iran. Det skete på baggrund af den iranske revolution og shahens fald i 1979. I Danmark forfulgte Faranak kunstnerdrømmen, og nu kan publikum opleve et bredt udvalg af hendes tankevækkende værker på Odder Museum. Faranak Sohi arbejder konceptuelt og er altid rodfæstet i sin personlige fortælling. Hun finder ofte inspiration i persisk kultur og udfolder sig inden for en række forskellige kunstneriske genrer, der spænder fra maleri over collage og broderi til video, lyd, streetart og installationskunst. Udstillingen er blevet til i et samarbejde mellem Faranak Sohi, Odder Kunstsamling og Afd. Odder Museum.

Personlige erfaringer bliver til kunst
Faranak Sohi tager i sin kunst et udgangspunkt i sine personlige oplevelser fra barndommens Iran, de svære år efter revolutionen og ikke mindst fra mødet med og integrationen i en meget anderledes dansk kultur. Værkerne er samtidskunst og repræsenterer altid en relevant samfundsrelateret fortælling, rodfæstet i Faranaks egen historie. Faranaks temaer sætter følelser og tanker i gang både i hende selv, men også i beskuren.

Faranaks udgangspunkt er dog ikke politisk, men hendes værker er heller ikke sofastykker, ligeså lidt som de er tænkt som provokationer for provokationens skyld. Tanken er, at værkerne er øjenåbnere for publikum, og Faranak er ikke bange for at starte en samfundsdebat om værkernes tema. I sit udtryk trækker hun på traditioner fra persisk kultur, men ofte omsat til et overraskende og originalt udtryk - som når hun broderer og besmykker danske supermarkedsreklamer med farvestrålende persiske pailletter, som en kommentar til en moderne forbrugerkultur. Modsætningerne, personlige oplevelser og følelser præger altid temaerne i Faranaks værker.

Installationer
I sine installationer forsøger Faranak Sohi at fokusere på de oplevelser og følelser, som hun selv har været i kontakt med i mødet med myndigheder, institutioner og mennesker gennem livet – især i den tid, hvor hun som ung var flygtning.Værker, der alle rent formelt fremstår i et stramt konceptuelt udtryk, fungerer som afsæt for formidlingen og udfoldelsen af Faranaks personlige historier. Installationernes erfaringsmæssige fokus skaber en stærk intimitet mellem kunstværket og beskueren, der åbner for identifikation og indlevelse. Installationerne, der ofte betjener sig af både lyd og billede, er på engang både minimalistiske i deres udtryk og samtidig i kraft af fortællingens intensitet og indre nødvendighed, voldsomt påtrængende. Installationernes fokus på afmagt, magt og magtøvelse er relevant og øjenåbnende og i den forstand selvfølgelig stærkt politiske. De giver publikum et intenst indblik i en anderledes verden, hvor tryghed og frihed ikke er selvfølgeligheder. På denne baggrund er det logisk, at Faranak Sohi også er optaget af de helt store eksistentielle spørgsmål, og at liv og død spiller en afgørende rolle i hendes værker.

Faranak Sohi er uddannet fra Aarhus Kunstakademi, og i 2013 tilføjede hun en master i kunst i det offentlige rum til sit cv. Hun har en voksende udstillingspraksis i Jylland såvel som i København, og hun har for nylig deltaget i en gruppeudstilling med OK18 i Salo, Finland. Faranak Sohis spændende værker er blevet bemærket og hædret, for eksempel modtog hun i 2010 Erik Hoffmeyers hæders- og rejselegat fra Danmarks Nationalbanks Fond, og hun har fået rosende ord i programmet Smagsdommerne.

Odder Kunstsamling udgiver med støtte fra Nordea og Vita Park en bog om Faranak Sohis kunst. Bogen har samme titel som udstillingen, og er skrevet af kunstskribent og kurator Trine Rytter Andersen. Bogen kan købes i museets butik og hos boghandlerne. ISBN: 978–87–993791–4–9

Fra Odder kunstsamlings hjemeside:
Besøg hjemmesiden HER



Fra 15. november til 23. februar 2014 på Odder Museum


Fernisering 15. november kl 16

I sin kunst tager Faranak Sohi afsæt i sin egen person- og flygtningehistorie.
Hun har noget på hjerte og drives af en stærk indre nødvendighed, der er
opstået som følge af hendes personlige historie og baggrund i Iran;
omstændigheder og forhold, der har præget hendes liv og færden,
siden hun ankom til Danmark.

Som flerkulturel medborger indarbejder Faranak Sohi elementer fra sin
oprindelige iransk/persiske kulturbaggrund i sine malerier, der samtidig
forsøger at indskrive sig i en vestlig, kontemporær billedkunsttradition.
Dette kommer stærkest til udtryk gennem anvendelsen af ornamenter og
brugen af glimmer og paljetter direkte på lærrederne.
Et greb som uvægerligt bliver et interessant anstødspunkt, når billederne
ses af skandinaver med en stærk forkærlighed for ’nordisk minimalisme’.

Faranak Sohis bestræbelse på at synliggøre sin flerkulturalitet i sin kunst
er rigtig interessant, fordi hun netop ikke er opvokset i et formørket præstestyre,
men derimod i et Iran, der under Shaen var relativt sekulært og i høj grad
positivt indstillet overfor vestlige normer og ideer. Faranak Sohi er stærkt
bevidst om, hvordan hendes oprindelige kulturs eksplicitte ’pyntesyge’ på
en gang fascinerer og frastøder danskere. Netop derfor finder hun det vigtigt
at integrere dette i sin kunst. Udfordringen er, siger hun, ikke at blive
betragtet som en indvandrerkunstner, der ikke ved bedre.
Når hun påsætter sine paljetter og sit glimmer, er det et indædt forsøg på
at få det til at mødes, som umiddelbart ikke lader sig sammenføje.

I sine installationer forsøger Faranak Sohi at fokusere på de oplevelser
og følelser, som hun selv har været i kontakt med i mødet med myndigheder,
institutioner og mennesker gennem livet og især i den tid, hvor hun som ung
var flygtning.
Værker som "1979", "The way to integration", " The Power", "Transparent"
og "Sakineh" er gode eksempler herpå. De fremstår alle i et stramt
konceptuelt udtryk, der fungerer som afsæt for formidlingen og udfoldelsen
af Sohis personlige historier. Installationernes erfaringsbaserede fokus
skaber en stærk intimitet mellem kunstværket og beskureren, der åbner
for identifikation og indlevelse.
Installationer, der ofte betjener sig af både lyd og billede, er på engang
både minimalistiske i deres udtyrk og samtidig, i kraft af fortællingens
intensitet og indre nødvendighed, voldsomt påtrængende. Deres fokus på
afmagt, magt og magtøvelse er relevant, øjenåbnende og samtidigt stærkt
politiske.
På denne baggrund er det logisk at Faranak Sohi også er optaget af de helt
store eksistentielle spørgsmål og at ´liv og død´ spiller en afgørende rolle i
værker som "Vida", "vinduet" og "Sorgens farver".



Kategori: Udstillinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

© All contents of this website are protected by copyright ©. Faranak Sohi